Sök i den här bloggen

Translate

måndag 17 december 2018

"Saknad, förmodad död" av Susie Steiner (originaltitel: "Missing, Presumed")

Den här boken har fått väldigt fina recensioner och det gjorde mig så klart nyfiken och jag hade höga förväntningar på den. Enligt mig så är karaktärerna och det faktum att man får följa storyn från flera håll det bästa med boken. Själva handlingen, brottet och utredningen, lyckades aldrig fånga mig riktigt. Slutet blev jag t.o.m. nästan lite besviken på. Men trots det så tycker jag att "Saknad, förmodad död" är läsvärd. Det kanske låter konstigt men min känsla nu när den är utläst är att jag är glad över att ha gjort just det.

Polisen Manon Bradshaw är 39 år gammal och en respekterad kollega vid Cambridgepolisen. Hon är däremot inte nöjd med sitt privatliv och testar för tillfället nätdejting, men utan framgång. När en ung student, den vackra överklassflickan Edith Hind, försvinner får hon och hennes kollegor ett svårt fall att utreda. Edith har försvunnit spårlöst från sitt hus som hon delar med sin sambo. Dörren stod öppen och det fanns blodspår och tecken på strid i huset. Allteftersom sökandet utvidgas och trycket från media ökar, kommer fler av Ediths hemligheter fram. Personer i hennes omgivning berättar att hon uppträtt underligt tiden innan försvinnandet. De första 72 timmarna efter ett försvinnande är de mest kritiska och ju längre tiden går desto mer osannolikt är det att hitta den försvunne levande...

Intrigen i "Saknad, förmodad död" tycker jag är lite tunn, men karaktärerna väger upp det och bara de gör att boken är läsvärd. Däremot vet jag inte om jag kommer läsa nästa bok om Manon Bradshaw, för ja - detta är Susie Steiners första bok om henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar