Sök i den här bloggen

Translate

fredag 7 december 2018

"Snödrev" av Helene Tursten

Jag har verkligen längtat efter den här boken!! "Snödrev" är den tredje fristående delen i serien om kriminalinspektör Embla Nyström. De två tidigare delarna heter "Jaktmark" och "Sandgrav" och ni kan läsa om dem genom att klicka på titlarna. Alla tre böckerna är spännande och välberättade och jag är mycket förtjust i karaktärerna. Helene Tursten lyckas kombinera nervkittlande spänning med en myskänsla och det tycker jag passar alldeles utmärkt så här i december.

Embla är på semester i norra Dalsland tillsammans med sin före detta bonusson när hon får ett samtal från sin släkting Harald. Han har hittat en mördad man i en av stugorna som han och hans fru hyr ut. Hon beger sig dit och blir mycket överraskad när hon inser att det handlar om en avrättning av en gangsterledare från Göteborg. Mannen är också en av dem som ligger bakom försvinnandet av Emblas barndomskompis Louise för femton år sedan. Utredningen av mordet leder Embla och hennes fd chef Göran från Ulvsjön till Göteborg och vidare hela vägen till Split i Kroatien. Kommer Embla äntligen att få veta vad som hände hennes väninna och därmed också slippa de mardrömmar som plågat henne de senaste femton åren?

"Snödrev" hamnar definitivt bland mina julklappstips! 🎁 Och det gäller också de två tidigare delarna om man nu skulle ha missat dem. Själv hoppas jag att det kommer fler böcker i den här serien!

"Snödrev" finns också som ljudbok och den är uppläst av Mirja Turestedt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar