Sök i den här bloggen

Translate

måndag 31 december 2018

✨ Gott Nytt År!! ✨ - "Vittnet" av Teresa Driscoll (originaltitel: "I Am Watching You")

"Vittnet" av Teresa Driscoll blev inte årets sista bok för jag läste den innan jul, men jag vill med den önska er ett gott slut på 2018 och en fin start på 2019! ✨ Det har varit ett intensivt läsår för min del och jag har läst en mängd bra böcker under året. Jag har listat mina favoritböcker 2018 i en länklista ute till höger (en bit ned) och de böckerna tycker jag är riktigt läsvärda. "Vittnet" kom inte med på den listan eftersom jag tycker att tempot är lite långsamt och det gör att spänningen minskar. Boken får ändå godkänt av mig, mest beroende på att slutet faktiskt var en aning överraskande.

Ella Longfield är på väg till London för att delta i en konferens. På tåget dit tjuvlyssnar hon på två tonårstjejers harmlösa flirtande med två unga män. Till att börja med tycker hon mest att det är gulligt, men när männen avslöjar att de precis släppts från fängelset känner hon sig orolig. Ska hon ingripa på något sätt eller ska hon bara låta det vara? Obeslutsamheten är svår, men så händer något som gör att hon inte längre tycker att tjejerna är så oskuldsfria och till slut låter hon allt vara. När hon dagen efter ser på nyheterna att en av flickorna är försvunnen kommer ångesten. Hon kontaktar polisen för att berätta det hon sett och hört på tåget. På något sätt får pressen reda på hennes namn och hon döms hårt av allmänheten. Ett år senare är flickan fortfarande försvunnen och utredningen verkar inte gå framåt. På årsdagen sänds ett TV-program om fallet och återigen riktas blickarna mot Ella. Hon börjar känna sig iakttagen och hon får hotfulla meddelanden. Det verkar som om någon faktiskt vet vad som hänt den försvunna flickan...

"Vittnet" är en okej bok men den där nervkittlande spänningen som en psykologisk deckare bör ha tycker jag saknas. Tyvärr! Skulle ni vilja lyssna på den så finns den som ljudbok, uppläst av Anna Maria Käll och 10 timmar och 32 minuter lång.

Nu önskar jag er alla ett Gott Nytt År!! 💫 Vi får hoppas att det bjuder på massor av spännande nya läsupplevelser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar