Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 9 februari 2022

"Sommarmorden" av Susanne Rindestig

Det är väldigt sällan jag blir så besviken på en bok att jag avråder från att läsa den, men den här gången är jag nära att göra det. "Sommarmorden" av Susanne Rindestig har potential att vara bra men det hela försvinner i ett evinnerligt tjat om kaffe och snus. Det låter kanske konstigt, men mycket av utredningen utspelar sig i konferensrum där det dricks kaffe och snusas för fullt. Sedan har karaktärerna också förvirrande lika namn som rör till det ordentligt. Men bortser man från allt detta så skulle intrigen kunna vara spännande om inte tempot drogs ner av allt jag skrivit ovan. Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 7 timmar och 49 minuter lång.

På nationaldagen skakas Göteborg av ett brutalt mord på en ung kvinna. Spåren leder polisen till en religös sekt och dess ledare, men de har inget konkret att gå på. När ytterligare två kvinnor hittas döda inom ett fåtal dagar får mordgruppen i Göteborg det hett om öronen. Återigen pekar allt mot sekten och ledaren. Alla offren kan kopplas till honom men också till hans två syskon. Att syskon sedan har en minst sagt udda relation till varandra förvirrar och förvillar poliserna i deras jakt på förövaren.

"Sommarmorden" är den första delen i serien om polisen Nicky Eriksson och anledningen till att jag nu lyssnade på den var att jag såg att det kom en bok med titeln "Vintermorden" och blev sugen på den. Men eftersom det var uppföljaren till den här boken så började jag från början. Tyvärr, som ni nog redan förstår, tror jag också att det tar slut här för min del.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar