Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 14 september 2022

"Lågorna" av Lina Bengtsdotter

Jag var så nyfiken på "Lågorna" när den kom. Detta eftersom jag verkligen gillat hennes tre tidigare böcker (läs om dem genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan). Jag tycker att Lina Bengtsdotter är en riktigt bra författare och att hon berättar på ett gripande sätt. Det lyckas hon förvisso med även här i "Lågorna", men det var nästan lite för lågmält till att börja med. Det dröjde lite för länge innan jag sögs in i historien den här gången. Men när det väl tog fart så blev det riktigt riktigt bra 🧡 Ljudboken är uppläst av Charlotta Jonsson och den är 9 timmar och 50 minuter lång.

Vega har sedan länge bott i London tillsammans med sin man och sin son. Men efter ett desperat samtal från barndomsvännen Katja återvänder Vega till lilla Silverbro, där hon växte upp. Under uppväxten var Katja och Vega väldigt tajta, men nu är det massor av år sedan de hördes av eller sågs. När Vega anländer till Silverbro är Katja spårlöst försvunnen och tankarna går oundvikligen till Katjas moster Sofia Lo. Hon var bara tonåring när hon försvann för mer än trettio år sedan. Har de två försvinnandena någonting gemensamt och kommer Vega hitta Katja i tid eller riskerar deras mörka hemlighet att avslöjas?

Det blir inte mer än ett medelbetyg för "Lågorna" från mig. Jag tycker att boken är läsvärd men det kräver en del tålamod av läsaren att stanna kvar så långt in i boken så man får ta del av den riktiga spänningen. Jag tror tyvärr inte att alla har det tålamodet... men förhoppningsvis har jag fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar