Sök i den hÀr bloggen

Translate

söndag 16 december 2018

"Flickan i isen" av Robert Bryndza (originaltitel: "The Girl in the Ice") 🕯🕯🕯

Jag önskar er en fin tredje advent med min senaste lyssnade bok som Ă€r "Flickan i isen" av Robert Bryndza. Det Ă€r en mycket spĂ€nnande bok, men emellanĂ„t blir jag sĂ„ trött pĂ„ att kriminalarna sjĂ€lva blir sĂ„ ifrĂ„gasatta och utsatta och just i den hĂ€r boken tycker jag att det blir lite för mycket av det. Men jag gillar karaktĂ€rerna och att tempot Ă€r högt dĂ„ det hĂ€nder nĂ„got nĂ€stan hela tiden. Överlag ger jag den ett medelbetyg nĂ€rmre den övre delen pĂ„ skalan. Ljudboken Ă€r upplĂ€st av Kerstin Andersson och den Ă€r 12 timmar och 21 minuter lĂ„ng.

En ung trĂ€dgĂ„rdsarbetare upptĂ€cker en kvinnokropp under isen som tĂ€cker en damm i södra London. Kriminalkommissarie Erika Foster kallas in för att leda mordutredningen. Offret Ă€r en ung adlig societetsskönhet som tycks ha levt ett bekymmerslöst liv. Men nĂ€r bevisen börjar visa att hon tycks ha umgĂ„tts i suspekta kretsar och Erika leder utredningen i den riktningen stöter hon pĂ„ motgĂ„ngar bĂ„de frĂ„n offrets familj men ocksĂ„ hennes chefer visar sitt missnöje och hon frĂ„ntas fallet och fĂ„r lĂ€mna in sin bricka. Mördaren verkar dock ha en fixering vid Erika som gör att han kontaktar henne. Erika sjĂ€lv som misstĂ€nker att samma förövare har mördat fem kvinnor kan inte slĂ€ppa utredningen utan arbetar vidare pĂ„ egen hand. Men hon har ocksĂ„ nĂ„gra kollegor som fortfarande stöttar henne och hjĂ€lper henne. Det gĂ€ller att kunna skaffa sĂ„ vattentĂ€ta bevis för hennes teorier att alla övertygas om att hon har rĂ€tt. Detta för att mördaren ska kunna stoppas innan fler kvinnor dör...

"Flickan i isen" Ă€r den första boken i serien om kommissarie Erika Foster. Jag tycker att den Ă€r tillrĂ€ckligt bra (speciellt med tanke pĂ„ att mördarens identitet faktiskt var lite överraskande) för att jag antagligen kommer att lĂ€sa nĂ€sta del ocksĂ„. Hoppas nu att ni alla fĂ„r en mysig tredje advent!! ✨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar