Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 19 augusti 2020

"Kattstryparen : rum 419" av Stefan Di-Omnia

Jag har ju läst och lyssnat på en del True crime den senaste tiden och nu har jag också lyssnat på "Kattstryparen : rum 419" sv Stefan Di-Omnia. Det är en bok som fullkomligt lämnar mig med hakan vid knäna för verkligheten överträffar verkligen fiktionen här. Nu är det ju kanske inte exakt hela storyn som kommer fram här, men om jag förstått det rätt så är det en gedigen research som författaren gjort. Ljudboken är uppläst av Stefan Sauk och den är 16 timmar och 16 minuter lång.

 I rum 419 på Stadshotellet i Västerås hittas Lasse Wiggeby naken på sängen med ett buntband i plast hårt åtdraget runt halsen. Vid första anblicken ser det ut som ett rånmord, men polisen känner ändå att det är något som inte stämmer. Efter etthundratre dagar grips den dödes fru Helen Aaberg-Wiggeby för mordet. Men det här är långt ifrån det första brottet hon misstänks för, hon har t.o.m. dömts för brott tidigare. I sal 6 i Västmanlands tingsrätt väcks författarens intresse och han börjar gräva i den misstänktas förflutna. Han möts av ett dödligt, fruktat mörker och en släkt fylld av bristande empati och moral.

Som vanligt när det gäller sanna berättelser eller de som baseras på sanna historer så kommenterar jag inte innehållet. Men det jag känner att jag kan skriva är att det är en spännande, tragisk och fängslande bok som fick mig att sträcklyssna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar