Sök i den här bloggen

Translate

måndag 3 augusti 2020

"Tröstaren" av Karin Wahlberg

Jag hade egentligen tänkt vänta lite med att lyssna på "Tröstaren" eftersom den är mer höst och vinter, men jag kunde inte hålla mig. Detta är den sjätte delen i serien om kriminalkommissarie Claes Claesson och läkaren Veronika Lundborg och jag är fortsatt mycket imponerad av den här serien. Jag gillar karaktärerna och jag gillar intrigerna. Karin Wahlberg är en bra berättare och "Tröstaren" är spännande från början till slut. Ljudboken är uppläst av Torsten Wahlund och den är 13 timmar och 31 minuter lång.

När en kvinna är på väg hem genom det fridfulla Oskarshamn efter en kväll med sina väninnor hör hon någon som jämrar sig inne bland skuggorna på kyrkogården. Hon går närmre och tar fram mobilen för att kalla på hjälp. Men hon hinner inte göra det förrän hon känner en brännande smärta i magen. Vad hon inte förstår då är att hon blivit skjuten. Veronika Lundborg har jouren när den skottskadade kvinnan kommer in och hon opererar kvinna. Allt ser ut att ha gått fint och därför kommer det som en chock för alla då kvinnan senare hittas död i sin sjukhussäng. Veronika anmäls till Sjukvårdens hälso- och ansvarsnämnd. Anmälare är maken till den döda kvinnan. Claes och hans kollegor utreder skjutningen men de letar samtidigt också efter en mamma som lämnat en nyfödd flicka utanför polishuset. 

Jag har fortfarande böcker kvar innan jag är ifatt med den här serien och det är jag glad för eftersom det gör att jag kan välja en när jag vill och inte behöver vänta på att det ska komma en ny del. Antagligen kommer det inte dröja alltför länge innan jag lyssnar på den sjunde delen 💚 Vill ni läsa om de tidigare böckerna i serien så sök på författarens namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar