Sök i den här bloggen

Translate

lördag 25 april 2020

"Bekännelsen" Jo Spain (originaltitel: "The Confession")

Nu har jag läst ännu en av de få reaböcker jag köpte i år. "Bekännelsen" av Jo Spain är en spänningsroman där relationer står i centrum. Det är inte hissnande otäckt men hyggligt spännande och karaktärerna lyfter boken. Intrigen är delvis byggd på finanskrisen och hur det hela tedde sig på Irland och det var intressant att läsa om.

Sent en kväll kliver en man in i bankiren Harry McNamaras lyxiga hus. Harry och hans fru Julie sitter och ser på TV då det sker. Mannen attackerar Harry och misshandlar honom mycket svårt. Julie rör inte en fena där hon sitter utan stirrar bara på misshandeln. Efter attacken anmäler sig mannen själv till polisen och erkänner vad han gjort. Men både Julie och kriminalinspektör Alice Moody misstänker att allt inte är så enkelt som det verkar. Harry har många synder i sitt förflutna: korruption, girighet, svek och otrohet. Och nu verkar det onekligen som om de hunnit ikapp honom och att någon verkligen velat hämnas, men agerade mannen på egen hand eller var det fler inblandade?

"Bekännelsen" beskrivs som en thriller, men det tycker jag inte riktigt att boken lever upp till. Men däremot så tycker jag att storyn var fängslande och jag kan mycket väl tänka mig att läsa fler böcker av denna författare framöver. Hoppas att ni får en fortsatt trevlig och fin helg! 🌼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar