Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 23 april 2020

"En eld i natten" av Michael Connelly (originaltitel: "The Night Fire")

Den 24:e boken om Harry Bosch! Det är näst intill sanslöst så många bra böcker Michael Connelly har skrivit. Återigen bildar Bosch par med Renée Ballard och naturligtvis tar de sig an ett gammalt fall, men samtidigt, på varsitt håll, utreder de också färskare brott. "En eld i natten" är bra men jag tycker att det var en ganska lång transportsträcka till det blev riktigt spännande. Med andra ord är inte detta den bästa av Connellys böcker.

När Harry Bosch en gång i tiden var ny inom polisen hade han en inspirerande mentor vid namn John Jack Thompson. Thompson lärde honom att ta jobbet personligt och envist brinna för varje fall. Nu har Thompson dött och på begravningen ber änkan Bosch att komma och hämta en så kallad mordbok som hennes make tog med sig från jobbet då han gick i pension. Fallet handlar om ett tjugo år gammalt olöst mord på en ung man på en skum bakgata. Bosch tar med sig boken till Renée Ballard och ber henne om hjälp att ta reda på varför Thompson brann så starkt för det här fallet. Samtidigt fortsätter Ballard sitt ordinarie jobb på nattskiftet och Bosch hjälper sin bror som är advokat med ett fall.

Jag lyssnade på den här boken och ljudboken är uppläst av Magnus Roosmann och den är 11 timmar och 31 minuter lång. Även om jag inte tyckte att just "En eld i natten" är det bästa jag läst så kommer jag säkert att fortsätta att följa Bosch och Ballard även framöver. Har jag varit med så här långt så blir det inte lätt att släppa dem nu...

Vill ni läsa om fler böcker av denna författare så sök på hans namn i sökrutan ovan. Det finns några stycken att välja på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar