Sök i den här bloggen

Translate

söndag 19 april 2020

"Grisfesten" av Leif GW Persson

När jag för ett tag sedan tittade på "Leif GW om: Geijeraffären och bordellhärvan" insåg jag att det verkligen var dags att läsa/lyssna på "Grisfesten". Och jag verkar inte ha varit ensam om det eftersom boken genast kom upp på listan över populära böcker på min ljudbokstjänst. Man känner verkligen igen Leif GW Perssons berättarstil redan i den första boken och jag tycker att den är väldigt underhållande. Det är inte nervkittlande spänning, men det är intressant.

På försommaren begås ett postrån i Stockholm. Det kommer att följas av två mord. Utredningsarbetet går i början trögt, men så småningom kan man konstatera att det finns ett samband mellan händelserna. Däremot så pekar bevis och ledtrådar mot män högt upp i hierarkin och det gör dem mer eller mindre ogripbara. Kriminalinspektörerna Jarnebring och Johansson får anledning att konstatera att de verkligt stora bovarna ofta går fria. Något som inte landar väl hos dem...

Det som kan göra det lite krångligt att lyssna på den här boken är att handlingen hoppar en del i kronologin. Det gäller att hänga med mellan årtalen. Men anstränger man sig lite så går det bra. Ljudboken är uppläst av Helge Skoog och den är 7 timmar och 37 minuter lång. "Grisfesten" är den första boken i serien om Lars Martin Johansson och hans kollegor.

🎬 TV-programmet går att se på TV4Play och jag rekommenderar er verkligen att göra det!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar