Sök i den här bloggen

Translate

söndag 28 juni 2020

"Livräddaren" av Christina Olséni och Micke Hansen

Jag har tidigare bara läst/lyssnat på två böcker av Christina Olséni och Micke Hansen (läs om dem genom att söka på författarna i sökrutan ovan) så jag har inte följt den här serien från början. "Livräddaren" är den sjätte delen i serien Mord i Falsterbo där man får möta 87-årige Egon och hans vänner på deras äventyr. Det är inte rafflande spänning som kryper under huden utan det är mord med glimten i ögat (om man nu kan säga så) där humor och klurigheter upptar en stor del av handlingen. Ljudboken är uppläst av Anton Körberg och den är 7 timmar och 48 minuter lång. 

När Egon och hans bäste vän Ragnar anländer till kyrkan inför Veras begravning upptäcker de kyrkvaktmästaren död i en av kyrkbänkarna. För att Vera ska få en värdig begravning utan störande moment så som poliser bestämmer sig Egon lättvindigt för att gömma undan kroppen predikstolen med Ragnar som motvillig hjälpreda. Efter ceremonin berättar Egon allt för Skanörspolisen Mårten Lind. Med ett nytt mord på halsen tvingas Mårten att ändra om i sina sommarplaner, något han inte alls gillar. När sedan en av ortens mer prominenta invånare oväntat dör och utredningarna står och stampar tvingar Mårtens överordnade återigen honom att samarbeta med Malmökollegan Agatha Björk. Hon är en paragrafryttare med sjuklig bacillskräck och Mårten är allt annat än förtjust i henne, 

"Livräddaren" är självklart en bok för hammocken i sommar 🍓 Speciellt då om man gillar humoristiska mysdeckare! Jag funderar själv på om jag ska ge mig på de tidigare böckerna i den här serien eller om det bara skulle vara konstigt nu när jag vet så mycket om karaktärerna...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar