Sök i den här bloggen

Translate

fredag 18 mars 2022

"Kråkfällan" av Ann Cleeves (originaltitel: "The Crow Trap")

Gillar ni TV-serien "Ett fall för Vera"? Ni vet väl att den bygger på Ann Cleeves böcker om kriminalkommissarien Vera Stanhope? Nu har de börjat komma som ljudböcker på den ljudbokstjänst jag använder och då kunde jag inte låta bli att lyssna. Jag tror att "Kråkfällan" är den första delen i serien, men är inte riktigt säker eftersom två böcker har siffran 1 på sig... Oavsett så är det en bra och välskriven bok och den är hyggligt spännande. Däremot så tycker jag för ovanlighetens skull att TV-serien är bättre än i alla fall den här boken. Ljudboken är uppläst av Anna Maria Käll och den är 15 timmar och 33 minuter lång.

Tre kvinnor samlas i en isolerad stuga i Penninska bergen för att genomföra en miljöstudie. Rachel, gruppens ledare, som fortfarande lider av att ha blivit bedragen av sin älskare och chef. Botanikern Anne som ser studien som ett tillfälle till eget bedrägeri. Och Grace, en ung kvinna med hemligheter. Rachel är den första som kommer till stugan och till sin förfäran hittar hon sin väninna, som bor granne med stugan, hängandes i ladan. Det ser ut att vara ett självmord. Polis kallas till platsen för att utreda det hela. Ett tag senare inträffar ännu ett dödsfall. Nu kopplas den okonventionella kriminalkommissarien Vera Stanhope in för att finna en mördare och sanningen om vad som hänt.

Jag tror absolut att jag kommer att lyssna på fler av böckerna i den här serien, men kanske inte nu direkt. Har ni mot all förmodan missat TV-serien så rekommenderar jag er att redan nu titta in på SVT Play och kolla på de avsnitt som finns tillgängliga där nu 💛

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar