Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 16 mars 2022

"Förlorade barn" av Patricia Gibney (originaltitel: "The Lost Child")

Den tredje boken i Patricia Gibneys serie om den irländska kriminalkommissarien Lottie Parker heter "Förlorade barn" och den har jag lyssnat på nu. Jag har verkligen tyckt om de två första böckerna (som ni kan läsa om ifall ni söker på författarens namn i sökrutan ovan) och även den här boken är bra, men det är den sämsta av de tre. Det är dock inget fel på spänningen och det är högt tempo från start till slut, utan det är mer att den här storyn inte fängslade mig lika mycket som de tidigare. Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 9 timmar och 51 minuter lång.

En äldre kvinna hittas brutalt mördad i sin dotters hem och Lottie Parker och hennes kollega kriminalinspektör Boyd kallas till platsen. När de upptäcker att offrets dotter saknas fruktar de att hela kvinnans familj kan vara i fara. Ett par dagar senare sätts ett närliggande hus i brand och ytterligare en person hittas död. Lottie och hennes team börjar upptäcka lögner och hemligheter som visar på ett samband mellan morden. Lottie börjar också se kopplingar till ett av hennes pappas fall. Ett fall han utredde strax innan han begick självmord. Ju närmre lösningen på de nya morden de kommer desto klarare står det för Lottie att hon också kommer få veta sanningen om sin egen far.

Det jag mest ogillar med den här serie är att huvudkaraktären Lottie Parker inte är speciellt sympatisk och jag kan inte tycka om henne. Men trots det och trots att jag inte var lika förtjust i den här boken som i de tidigare så kommer jag att fortsätta följa serien, i alla fall ett tag till 💙

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar