Sök i den här bloggen

Translate

måndag 7 mars 2022

"Frostänglar" av Ramona Ivener

För drygt ett år sedan lyssnade jag på "Nattväktaren" av Ramona Ivener och knockades av vilken bra och spännande bok det var. Nu har den andra delen i serien om David Ritter kommit och den heter "Frostänglar". Detta är också en spännande och välskriven bok, men den imponerar inte alls lika mycket på mig som den första gjorde. Kanske beror det, som så många gånger förr, att förväntningarna på en uppföljare till en riktig succé blir alldeles för stora. Men med det skrivet så vill jag poängtera att "Frostänglar" är en mycket läsvärd och bra deckare som jag varmt rekommenderar 🖤 Ljudboken är uppläst av Magnus Roosman och den är 9 timmar och 46 minuter lång.

Kriminalkommissarie David Ritter befinner sig i sitt semesterhus på Gotland där han vilar upp efter den senaste utredningen. Han har också en internutredning hängande över sig. Men när en sexårig flicka plötsligt försvinner behövs hans hjälp. Och bara timmar senare anmäls ytterligare ett barn saknat. Nästa dag hittas ett av barnen livlöst i snön och paniken bryter ut på ön. Tillsammans med sitt team och den lokala polisen behöver Ritter snabbt komma framåt i utredningen för att förhindra att flera barn försvinner eller dödas. Jakten på förövaren blir till en otäck kamp mot klockan där varje ledtråd bara leder till nya vändningar och fler frågor. Ju närmare sanningen poliserna kommer desto klarare står det att det är en galning de jagar.

"Frostänglar" är en nagelbitare och även om den inte lever upp till föregångaren helt så får boken ett bra betyg av mig. Läser eller lyssnar ni på den här boken så lovar jag att ni får en paus från verkligheten en stund för den är spännande från första till sista stavelsen 💙

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar