Sök i den här bloggen

Translate

lördag 5 mars 2022

"Det ondas väsen" av Louise Penny (originaltitel: "The Nature of the Beast")

⚫️ Det blev en lite längre paus här på bloggen och det beror på den sorg jag känner över världsläget just nu 💔 Jag tycker inte att det känns så meningsfullt att recensera eller tipsa om böcker när det pågår ett krig på tröskeln till vårt land och egentligen till hela den fria världen. Jag behövde landa i mina känslor och faktiskt den rädsla som jag just nu känner inför framtiden. Jag har lyssnat på böcker för att distrahera tankarna från allt det hemska emellanåt, men jag har inte orkat eller haft lust att logga in här. Nu gör jag ett försök, dels för att böcker är en bra flykt en stund och vi behöver alla tänka på något annat emellanåt, men jag kan inte lova att det kommer att blir täta uppdateringar och tips här framöver. ⚫️

Titeln på den bok jag nu väljer att tipsa om, "Det ondas väsen", är onekligen passande i dessa tider. Nu är Louise Pennys bok inte alls i närheten av verklighetens hemskheter men det är som vanligt välskrivet och en välberättad historia. Jag tycker att det är en spännande och bra bok och jag rekommenderar den å det varmaste. Ljudboken är uppläst av Tomas Bolme och den är 17 timmar och 31 minuter lång.

Nioårige Laurent Lepage har en livlig fantasi och han drar sig inte för att dela med sig av sina såkallade upptäckter. Beväpnad med käpp och kottar gör han allt som står i hans makt för att freda den lilla byn Three Pines mot yttre hot, så som t.ex. rymdinvasioner och bevingade monster till vandrande träd och dinosaurier. Hans berättelser är så osannolika att ingen tror honom, inte heller paret Armand och Reine-Marie Gamache. Men när pojken försvinner tvingas byborna överväga om någon av hans egendomliga historier trots allt kan ha varit sann. Och när han hittas död så inser man att han antagligen haft rätt den sista gången han påstod sig ha sett en monster. Jakten på vad som hänt leder till mord, till ett gammalt brott, ett gammalt svek och ända fram till poeten Ruth Zardos ytterdörr. Och nu är det nu, skriver poeten. Och det mörka är här...

Behöver ni fly verkligheten en stund så är Pennys böcker absolut ett bra alternativ (ni hittar fler av dem här på bloggen). "Det ondas väsen" är den elfte delen i serien om Armand Gamache och den är lika bra som de tidigare böckerna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar