Sök i den här bloggen

Translate

söndag 5 september 2021

"En avgörande ledtråd - del 1 och del 2" av Peter Gissy


Tänk att två delar av samma bok kan lämna en med två olika känslor. "En avgörande ledtråd, del 1" var spännande och intressant och jag fastnade direkt medan "En avgörande ledtråd, del 2" visserligen var väldigt spännande men samtidigt kändes det som om allt spårade ur på något sätt. Att vissa av poliserna också var onödigt naiva emellanåt och ville få saker konstaterade innan de skulle utredas hjälpte inte heller till. En utredning är väl till för att kunna konstatera eller utesluta - eller? Det sammantagna betyget för de två delarna blir därför medel. Jag såg på min ljudbokstjänst att någon kommenterat första delen med att det var konstigt att sluta en bok så abrupt, men nu var ju inte det slutet på historien. För att få den måste man läsa/lyssna på även del 2. Ljudböckerna är upplästa av Gunilla Leining och den första delen är 7 timmar och 37 minuter lång, medan den andra delen är 8 timmar och 45 minuter lång. 

22-åriga Jessica hittas mördad i en skog utanför Göteborg och det enda gärningsmannen har lämnat efter sig är ett halvt spelkort. Polisen har alltså väldigt lite att gå på och bestämmer sig för att be Michelle Mohlin, före detta polis och nybliven rättspsykolog, om hjälp. Hennes slutsatser leder dem framåt, men situationen förändras radikalt när en kvinna samtidigt försvinner under omständigheter som kan kopplas till mordet. Samtidigt börjar det också stå klart att någon, kanske mördaren, börjat intressera sig väldigt mycket för Michelle. Om det beror på att hon medvetet provocerar denne i media eller om något annat ligger bakom kan ingen avgöra. Men när också Michelle försvinner hamnar utredningen i en helt ny fas och nu är det mer bråttom än tidigare. 

Jag undrar om jag hade fått samma känsla för första och andra halvan av boken om jag valt att läsa den inbundna som innehåller hela historien? Det kommer jag så klart aldrig få veta men bara så att ni vet det så finns alltså "En avgörande ledtråd" som en icke uppdelad bok i inbundet format. Inte heller kan jag idag svara på om jag kommer läsa fler böcker av Peter Gissy men det är inte omöjligt att det blir så. Vi får helt enkelt se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar