Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 22 september 2021

"Till de döda" av Emma Ångström

För drygt två år sedan läste jag "En underbar död" av Emma Ångström och gillade den skarpt. Därför blev jag väldigt glad när jag såg att det kommit en ny bok av henne, "Till de döda". Jag har nu lyssnat på den och återigen så är det en bok som sticker ut och är annorlunda, men den fängslade mig inte lika mycket som den förra. Den är dock läsvärd och jag rekommenderar er att läsa eller lyssna på den 🧡 Ljudboken är uppläst av Charlotta Jonsson och den är knappa 6 timmar lång. 

En ung kvinna och hennes nyblivne make flyttar från storstaden till en herrgård på landet. Tanken var att hon äntligen skulle förverkliga sin dröm om att öppna en liten butik och att de skulle bilda familj. Men inget blir som det är tänkt. Huset är stort och det finns mycket att upptäcka. Bl.a. hittar de en historia om en mördarsekt och deras illdåd. Hon får också veta av en granne att man förr förvarade de döda på vinden i deras hus då det var för kallt och hårt i marken för att kunna begrava dem. Hon hör saker och ser människor och hon vet inte vad som är verkligt och vad som bara finns i hennes fantasier och mardrömmar. När maken reser bort en vecka blir allt riktigt illa...

"Till de döda" är en djupare bok som bygger mycket på känslor, rädslor och relationer. Det är inte en polisdeckare utan skiljer sig på det sättet mycket från många andra deckare. Däremot är det nervpirrande psykologisk spänning som kryper in under skinnet på läsaren. Jag ser fram emot eventuella framtida böcker av den här författaren 🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar