Sök i den hÀr bloggen

Translate

söndag 9 oktober 2022

"Bortbytaren" av Anders de la Motte

Äntligen en ny bok av Anders de la Motte đŸ€Ž "Bortbytaren" Ă€r den första delen i spĂ€nningssviten Askerserien, som utforskar det annorlunda och avvikande. Och just spĂ€nningen Ă€r det inget fel pĂ„. Dessutom Ă€r karaktĂ€rerna sĂ„dana som man tar till sig direkt och som man vill lĂ€ra kĂ€nna mer. Jag Ă€r vĂ€ldigt förtjust i de böcker jag tidigare lĂ€st av den hĂ€r författaren och den kĂ€nslan fĂ„r jag av den hĂ€r boken ocksĂ„ 💛 Ljudboken Ă€r upplĂ€st av Gunilla Leining och den Ă€r 12 timmar och 7 minuter lĂ„ng. 

Den egensinniga kriminalinspektören Leonore Asker ser ut att ha chefskapet för Malmös grova brottsrotel inom rĂ€ckhĂ„ll. Men mitt i ett högprofilerat kidnappningsfall vĂ€ljer ledningen att ”befordra”/peta henne till chef över den sĂ„ kallade Avdelningen för förlorade sjĂ€lar. Det Ă€r en enhet för udda utredningsĂ€renden i polishusets kĂ€llare och hamnar man dĂ€r har man inga möjligheter att ta sig dĂ€rifrĂ„n. Hennes nya kollegor Ă€r verkligen nĂ„got utöver det vanliga och alla har sina egenheter. Asker dras in i ett av de egendomliga fallen. NĂ„gon placerar ut olycksbĂ„dande smĂ„ figurer i ett modelljĂ€rnvĂ€gslandskap och en av dem visar sig förestĂ€lla den kidnappade kvinnan frĂ„n hennes förra fall. Efter en kontakt med föreningen för modelljĂ€rnvĂ€gen kommer det fram att Askers företrĂ€dare fĂ„tt tips om andra figurer och att de alla förestĂ€ller försvunna personer. Asker betĂ€mmer sig för att kontakta Martin Hill, lektor i arkitektur med ett intresse för urban exploration. Snart misstĂ€nker Asker och Hill att bortom det till synes banala ruvar en ovanlig sorts ondska.

Jag rekommenderar varmt att ni lĂ€ser eller lyssnar pĂ„ "Bortbytaren" och vill ni ha fler tips pĂ„ böcker av den hĂ€r författaren sĂ„ söker ni pĂ„ hans namn i sökrutan ovan. Jag lĂ€ngtar redan efter nĂ€sta del i den hĂ€r serien đŸ€Ž

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar