Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 25 oktober 2022

"Manglade dukar och vikta servetter" av Ewa Klingberg

En av de lite äldre böckerna av Ewa Klingberg som jag inte hade läst eller lyssnat på fram till nu är "Manglade dukar och vikta servetter", men nu blev det den här bokens tur. Den är charmig och jag gillar hur storyn växlar mellan det förflutna och nutid. Jag blev t.o.m. lite överraskad och det är alltid ett plus. Jag tycker absolut att "Manglade dukar och vikta servetter" är läsvärd 💚 Ljudboken är uppläst av Maria Lyckow och den är 9 timmar och 45 minuter lång.

Felicia har efter en separation blivit med hus. Inte en vanlig villa, utan en stor fastighet med hyresgäster som nu är hennes ansvar. En av lägenheterna ska hon inreda till sig själv. När Felicia möter den attraktive antikhandlaren Jonathan som vill fylla hennes bostad med tidstypiska möbler vänds hennes liv upp och ned. Felicia tar tacksamt emot inredningshjälp från Jonathan. När sedan en av hyresgästerna dör och Felicia får ta hand om hennes ägodelar visar det sig att även där finns en del fina möbler. Speciellt en möbel hamnar i fokus då de hittar ett lönnfack med hemligheter. Denna hemlighet leder till Nanny, en ung kvinna som arbetar som piga i ett välbemedlat hem i Karlshamn år 1851. Nannys och Felicias öden vävs samman och det förflutna blir en del av Felicias liv.

"Manglade dukar och vikta servetter" är den första delen Huskvarnaserien och det känns absolut som att jag kommer lyssna vidare på den. Om det är fler än jag som missat denna mysiga bok fram till nu så tycker jag att det är dags att ändra på det direkt 💜

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar