Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 24 augusti 2021

"Blodhundar" av Claes & Eva Fürstenberg

Jag hittade en bok som blivit liggande ett tag här hemma och eftersom det är lite stiltje i bokinköpen just nu så blev det dags för "Blodhundar" av Claes och Eva Fürstenberg. Det är en spännande historia i lite varierat tempo och kanske är det det som gör att jag inte är helt lyrisk nu när den är slut. Intrigen är intressant och karaktärerna färgstarka men det är ändå något som saknas för min del. Föredrar ni att lyssna på böcker så finns "Blodhundar" också som ljudbok. Den är uppläst av Katarina Ewerlöf och den är 12 timmar och 30 minuter lång. 

I över 30 år har Gun Berlin levt ett anonymt och stilla liv som familjeredaktör på en lokaltidning. Men när en israelisk ambassadör mördas i skjutning i Malmö kastas hon in i ett nytt journalistiskt uppdrag som tvingar henne att väcka liv i sitt dolda förflutna. Bland offren för skjutningen finns också familjevänner så allt är personligt för henne. För att skydda sin familj och hämnas dem som förrådde henne ikläder hon sig sin forna roll och slår tillbaka mot blodhundarna som jagar henne. Tillsammans med sin dotter Trine och mamma Karin dras hon in i en härva av lögner, svek och död med förgreningar till såväl Mellanöstern och utländska säkerhetstjänster som en liten ort i Småland.

"Blodhundar" är den första delen om den otypiska hjältinnan Gun Berlin och hennes familj. Om jag kommer att läsa vidare på den här serien eller inte är inte något jag kan svara på just nu utan det får framtiden utvisa. Som jag skrev så är boken okej så jag utesluter det inte. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar