Sök i den här bloggen

Translate

fredag 6 augusti 2021

"Sönderlandet" av Johan Ripås

Min senaste lyssnade bok är "Sönderlandet" av Johan Ripås. Den hade fått högt betyg så den lockade en hel del och visst är den bra men den motsvarade inte riktigt de förväntningar som hade byggts upp. Det är den första boken i en serie om polisen Nora Wagner och jag tror att jag kommer lyssna på fortsättningen när den kommer. Det är högt tempo och spännande så den delen är det inte fel på. Det är nog snarare karaktärerna som inte riktigt lyckades fånga mig helt, men det kommer kanske i kommande böcker och då tror jag att helhetsintrycket lyfter för mig.

Det har gått ett år sedan Nora Wagners närmaste kollega sköts till döds. Både hon själv och hennes kollegor anser att hon borde ha kunnat stoppa mordet. Själv lider hon av mardrömmar och kollegorna är öppet fientliga mot henne. Hennes närmaste chef skickar iväg henne på en nyinrättad tjänst i skärgården för att ge henne tid att läka. Hennes uppdrag är att hitta den som stjäl båtmotorer. Men ute bland öarna vilar sedan länge dolda hemligheter och när en ung kvinna faller ihop medvetslös på polisstationens golv dras Nora in i ett händelseförlopp långt större än hon kunnat ana. Fallet blir farligt och hon vet inte vem som är vän och vem som är fiende...

"Sönderlandet" är läsvärd och vill man ha otäckt spänning är detta valet för solstolen de kommande dagarna 🖤 Ljudboken är uppläst av Mirja Turestedt och den är 7 timmar och 11 minuter lång. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar