Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 4 augusti 2021

"Din enda vän" av Jan Mehlum (originaltitel: "Din eneste venn")

Eftersom jag tyckte mycket om "Kalla händer" av Jan Mehlum så har jag nu lyssnat på uppföljaren. Den heter "Din enda vän" och även den får ett högt betyg av mig. Tempot är högt, spänningen kryper inpå skinnet och det bjuds på överraskningar som kommer så oväntat att man rycker till. Med andra ord är detta ett väldigt bra val för deckarälskaren 🖤 Ljudboken är uppläst av Ulf Stenberg och den är dryga 14 minuter lång. 

1980 skakas Oslo av en serie brutala mord och polisens misstankar riktar sig snart mot enstöringen Reidar Andersen. Efter en snårig rättegång blir han förklarad skyldig, trots brist på tekniska bevis. Efter 24 år i fängelse blir Andersen fri och bosätter sig i en fridfull liten stad nära Oslo, något som inte uppskattas av alla. Men frilansjournalisten Mirjam Lange har granskat turerna runt domstolsförhandlingarna mot Andersen och är inte så säker på att han var skyldig. Hon kontaktar brottmålsadvokaten Svend Foyn. Tillsammans med sin lilla dotter besöker hon honom på hans kontor där han finns med sin ständiga följeslagerska sanktbernhardshunden Hulda. Foyn inser att Mirjam är orolig för sin och dotterns säkerhet och när han får höra om ett attentat mot dem dagen efter deras besök bestämmer han sig för att ta reda på vad som hände 1980.

Om ni som jag missat den här författaren fram till nu så tycker jag att ni ska ge böckerna en chans! Både "Din enda vän" och den förra boken är riktigt riktigt bra och jag hoppas nu att fler kommer på svenska! 💛

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar