Sök i den här bloggen

Translate

söndag 5 april 2020

"Våroffer" av Anders de la Motte

Det här är en bok som jag längtat riktigt mycket efter! "Våroffer" är den fjärde och avslutande delen i Anders de la Mottes årstidskvartett och jag har verkligen älskat de tre första böckerna. Böckerna är fristående och man behöver inte läsa dem i rätt ordning. "Våroffer" är bra men om jag måste rangordna dem så är det den minst bra av de fyra delarna, tyvärr. För man hade ju helst haft det tvärtom. Med det skrivet så måste jag säga att det här inte är en dålig bok utan den är spännande och intressant, men jag hade högre förväntningar...

Valborgsnatten 1986 mördas den sextonårig Elita Svart under ritualliknande former i skogen intill ett skånskt slott. Hennes styvbror döms så småningom för mordet och resten av familjen Svart försvinner spårlöst. Våren 2019 flyttar läkaren Thea Lind och hennes man in på slottet. Maken är uppvuxen i trakten och nu ska han öppna restaurang tillsammans med sina barndomsvänner. Efter att Thea gjort ett märkligt fynd i en uråldrig ek ökar hennes fascination för mordet 1986. Hon känner att det är något som inte stämmer och bestämmer sig för att försöka ta reda på sanningen. Detta är något som många i byn har invändningar mot och snart börjar hon känna sig bevakad.

"Våroffer" är absolut en läsvärd bok som passar perfekt att läsa nu i vår! Detsamma gäller så klart hela den här serien - ni kan läsa om de andra böckerna ifall ni söker på författarens namn i sökrutan ovan. Ljudboken är uppläst av Mirja Turestedt och den är 13 timmar lång.

🌼 Jag vill tacka för kommentarer jag får här på bloggen! Tyvärr har jag återigen svårt att svara på dem. Jag hoppas att jag snart kan lösa det problemet. Men som sagt; jag uppskattar kommentarerna! 🌼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar