Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 16 december 2020

"Synden straffar sig själv" av Björn Persson

Nu har jag återigen gjort en ny bekantskap i min jakt på spännande böcker med jul- och/eller vintertema ❄️ "Synden straffar sig själv" av Björn Persson är den tredje delen i en serie men som ni förstår av inledningen av detta inlägg har jag inte läst de två tidigare delarna. Den här boken håller ett högt tempo, är spännande och karaktärerna både roar och förfasar... eller hur jag nu ska uttrycka mig. Jag tycker att karaktärerna bär en stor del av den här historien och de gör den definitivt bättre och mer intressant. Ljudboken är uppläst av Björn Löfgren och den är 10 timmar och 44 minuter lång.

Vintern har den mellannorrländska staden i ett fast grepp och snön vill inte sluta falla. Den vikarierande kriminalreportern Lennart ”Lenny” Eriksson bevittnar hur tre invandrarungdomar med hjälp av den osympatiske stjärnadvokaten Jens Rudner oväntat blir frikända från en väntad misshandelsdom. Den luttrade kriminalinspektören Stig Elofsson får plötsligt och oväntat ta över en utredning om sexdejting på nätet. Han förstår inte själv hur just han som inte är så hemma på datorer får just detta fall, men han tar ändå tag i den. Kanske lite mer engagerat än vad krriminalavdelningens nya chef Ellen Lind förväntat sig. Stigs kollega Bo Nilsson tilldelas av samma chef mordet på en av de frikända ynglingarna och samtidigt som han jobbar på med det försöker han också hantera sin aversion mot denna chef. Och som inte detta vore nog försvinner sedan advokaten Jens Rudner. Allvaret ökar och utredningarna visar sig ha kopplingar till varandra...

Jag tycker att det här är en helt okej deckare och vi får väl se om jag också kommer att ta mig an de andra böckerna i serien. Men eftersom de kronologiskt kommer innan "Synden straffar sig själv" så kanske de är lite förstörda för mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar