Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 10 maj 2022

"Den glömda kokboken" av Christoffer Holst

Jag hörde talas om den här boken när Christoffer Holst var med på Nyhetsmorgon och pratade om den och jag blev riktigt nyfiken på den. Jag gillade författarens serie om Cilla Storm (de böckerna kan ni läsa om genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan) så jag tänkte att även "Den glömda kokboken" skulle vara bra. Och jag hade rätt 💛 Det här är en supermysig bok som jag varmt rekommenderar. Läser ni den så förstår ni varför! Den innehåller en nypa kärlek, en gnutta spänning och härliga karaktärer. Ljudboken är uppläst av Anja Lundqvist och den är 8 timmar och 46 minuter lång. 

Max Nyström är en hyllad restaurangkritiker som lever ett struligt och utsvävande liv. Han har bl.a. svårt att sluta festa och det leder till många sena ankomster till jobbet. Dessa saker samt nedskärningar leder till att han får sparken från tidningen han jobbar på. Samtidigt tröttnar mostern på att ha honom som inneboende och tvingar honom att flytta in i hennes ateljé. Max nyfikenhet väcks när han hittar en gammal receptsamling i ateljéns bokhylla, skriven av hans egen mamma. Hon försvann spårlöst för över trettio år sedan. I slutet av 80-talet lämnar unga Kicki Nyström Västervik för storstaden. Hon har fått jobb på bistron Lilla Champen och njuter av att vara en del av storstadens vimmel. Men inget blir som hon tänkt och plötsligt förändras allt till det värsta. Samtidigt som Max börjar söka efter sin försvunna mamma lär han känna servitrisen Olga. Tillsammans börjar de nysta i mysteriet, men vägen till sanningen blir både snårig och känslosam.

Vill ni förgylla de kommande dagarna med en mysig bok så tycker jag att ni ska välja "Den glömda kokboken" 👩🏻‍🍳 Gillar man feelgood och mysterier så gillar man den här boken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar