Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 12 maj 2022

"Järnänglar" av Martin Österdahl

Då har jag till slut lyssnat på även den tredje delen i Martin Österdahls serie om Max Anger. Det är förvisso ett tag sedan jag lyssnade på de två första delarna (läs om dem genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan) men jag vågar nog ändå säga att "Järnänglar" är den sämsta boken i serien. Det innebär inte att den är dålig, den bara inte fångade mig på samma sätt som de tidigare. Tempot och spänningen är det inget fel på men själva intrigen fick mig inte fast på samma sätt. Ljudboken är uppläst av Magnus Roosmann och den är 13 timmar och 16 minuter lång.

Den 11 september 2001 flyger två flygplan in i World Trade Center. En vecka tidigare har en UD-anställd man kastat sig ut från en balkong på ett lyxhotell i Jerusalem. Händelsen kan få konsekvenser för Sverige och Max Anger får i uppdrag att utreda mannens död. I jakten på sanningen kommer Max ett hemligt svenskt brödraskap på spåren, med kopplingar till starka utländska krafter. Han upptäcker också att UD-mannen inte är den ende som dött den senaste tiden. Handlar det egentligen om mord och inte självmord? När han utmanar brödraskapet vänds allt emot honom och han anklagas för att själv ligga bakom det dödsfall han utreder. Medan han försöker rädda sig själv tickar klockan obönhörligt ner mot den stora katastrofen. Den döde mannen i Jerusalem var bara startskottet. Jakten på sanningen blir inte bara farlig för Max utan även de i hans närhet hamnar i fara eftersom de hjälper honom med utredningen.

"Järnänglar" slutar på ett sätt som skulle kunna öppna för en fortsättning på den här serien, men jag tror mig någon gång ha läst eller hört att detta är en trilogi. Nu har ju inte det stoppat andra från att skriva vidare så vi får väl se hur det blir... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar