Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 17 maj 2022

"Ett lik för mycket" av Carin Hjulström

Redan när jag läste första boken i cosy crime-serien Säbyholms gröna fingrar förälskade jag mig lite i miljön och karaktärerna i de här böckerna 💚 "Ett lik för mycket" är den tredje delen i serien och det är den första av dem som jag lyssnar på. Jag hade lite svårt att vänja mig vid uppläsaren då jag tyckte att det blev lite entonigt och konstigt, men efter några timmar tog storyn över och jag tänkte inte så mycket mer på det. Men just den här gången så hade det betydelse för min del att jag lyssnade på, och inte läste, boken. Detta är en charmig korsning av feelgood och deckare och jag tycker att Carin Hjulström blandar och berättar det på ett bra sätt. Det blir lagom av allt och betyget blir väl godkänt. Ljudboken är uppläst av Gunilla Nyroos och den är 18 timmar och 20 minuter lång.

Den före detta elitsoldaten Maria Storm passerar plantskolan just som skådespelerskan Siri Ehrensvärd hämtar tidningen och de byter några ord. Därefter tycks hon gå upp i rök och polisen Olle Magnusson tar hjälp av Missing People för att söka igenom skogarna. Samtidigt kommer det larm om att en varg river får i området och att den dessutom attackerar folk. Det skapar oro och sprider skräck bland byborna. Björn tar med sig Anton och Cecilia på galopptävlingar och efter stor dramatik köper han, till Cecilias stora lycka, loss en svårhanterlig hingst som annars skulle gå till slakt. Anton inser att om han ska kunna vinna Cecilias kärlek måste han komma över sin rädsla för de oförutsägbara djuren. Siri och Olle fördjupar sin relation, men deras båda ex gör åter entré i deras liv och det skapas en känsla av misstro och en svartsjuka växer fram hos dem båda. Kommer de klara ut missförstånden och kommer Olle och hans kollegor att lösa mordet på Maria Storm innan någon mer dör?

"Ett lik för mycket" är en charmig och spännande bok och jag rekommenderar den såklart. Hela den här serien är mycket läsvärd och jag ser fram emot och hoppas på en fortsättning 🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar