Sök i den här bloggen

Translate

söndag 22 maj 2022

"I dina händer" av Malin Persson Giolito

Inte Malin Persson Giolitos bästa, men ändå läsvärd! Så sammanfattar jag hennes senaste bok, "I dina händer". Jag började lyssna på den när den kom, men kom aldrig riktigt in i den då så jag tog en paus och lyssnade klart tidigare i veckan. Jag vet inte om det beror på att jag lyssnade på den men jag tyckte det blev rörigt med namnen och relationerna mellan karaktärerna i början (lyssnar man så får man inget bildminne av text...). Dessutom tycker jag att boken var alldeles för tempofattig, i alla fall fram till de sista kapitlen då storyn tog ordentlig fart. Sammanlagt blir det ett godkänt betyg från mig, med ett litet plus efter eftersom författaren alltid lyckas berätta det samhällsaktuella på ett bra sätt. Ljudboken är uppläst av Alexander Salzberger och den är 10 timmar och 17 minuter lång.

14-årige Dogges polare Billy blir skjuten och redan någon timme efter larmsamtalet hämtas han till förhör. Billy verkar ha lurats till lekplatsen där de brukade hänga som små och där blivit skjuten. Dogge har setts tillsammans med honom och han höll i vapnet. En engagerad lokalpolis försöker redan ut vad som hänt. Ägaren av livsmedelsbutiken på torget har länge haft problem med gängen som tar sig friheter i hans butik och de har dessutom gett sig på ett av hans barn. Han börjar få nog och tålamodet har börjat tryta rejält. Under polisutredningen av mordet på Billy kommer det fram att han och hans mamma tagit hjälp för att han ska kunna lämna gänget. Kan det vara motivet till mordet på honom?

Ni kan läsa om flera böcker av Persson Giolito på bloggen om ni söker på hennes namn i sökrutan ovan. Jag rekommenderar att ni gör det för de är alla mycket bra, och som jag skrev ovan så är också "I dina händer" bra nog att läsa. Nu får jag börja vänta på hennes nästa bok för troligtvis kommer även den att hamna på listan över läsvärda böcker 🤍

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar