Sök i den här bloggen

Translate

söndag 15 maj 2022

"Grissly" av Mons Kallentoft

Om jag nu tröttnat en hel del på Mons Kallentofts serie om Malin Fors så känner jag nästan det motsatta för serien om Zack. "Grissly" är den åttonde delen och det är som vanligt högt tempo, en otäck intrig och spänning på hög nivå. Det enda som drar ner betyget lite är att man börjar få den där igenkänningskänslan från tidigare böcker. De är (trots att medförfattare bytts ut och försvunnit) väldigt lika uppbyggda så man kan förutse en del av storyn. Jag har läst de tidigare böckerna men valde nu att lyssna på "Grissly" och för min del spelade det inte någon roll för upplevelsen. Ljudboken är uppläst av Björn Bengtsson och den är 7 timmar och 16 minuter lång.

En känd influencer hittas död i en container. Han är knivhuggen i bröstet och iförd en Gucciträningsoverall. Inget pekar på att det skulle röra sig om ett rånmord utan det verkar mer personligt än så. Zack Herry (numera chef för Särskilda enheten), Deniz och de andra i teamet förstår direkt att det här bara är början. Början på ett spel där man inte vet vem som står på tur och vem som har den egentliga makten. Ännu en mördad influencer hittas strax därefter och ett instagramkonto dyker upp i flödet. Ett konto där mördaren lägger upp inlägg som visar dåden och liken. Vem är det som är på jakt efter kända och inflytelserika influencers?

Det finns ändå en intressant tanke bakom motiven till morden i den här boken. Hur ytlig har mänskligheten blivit? Och hur är det med avundssjuka och känslan av misslyckande i en värld där alla på ytan verkar så lyckliga och lyckade? Jag rekommenderar hela den här serien, men skulle ni bara vilja läsa eller lyssna på "Grissly" så funkar det också. Själv väntar jag med spänning på fortsättningen...🖤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar