Sök i den här bloggen

Translate

tisdag 26 oktober 2021

"Den omänsklige" av Jonas Moström

Jag blir alltid glad när det kommer en ny del i Jonas Moströms serie om psykiatriker Nathalie Svensson och kriminalkommissarie Johan Axberg 💙 "Den omänsklige" är den åttonde boken om dem tillsammans och nu har jag lyssnat på den. Annars så är det här en serie där jag växlat mellan att lyssna och läsa och böckerna är bra på båda sätten. Som vanligt är det en spännande intrig och så gillar jag att följa karaktärerna och deras relation som också fängslar mig. Ljudboken är uppläst av Marie Richardson och den är 12 timmar och 35 minuter lång.

De veckor Nathalie tillbringar hos Johan i Sundsvall vikarierar hon på Sundsvalls sjukhus. En dag blir hon larmad till en ung kvinna som har stängt in sig på sitt rum, där hon hotar att begå självmord. När Nathalie lyckas ta sig in i rummet står kvinnan på fönsterblecket, redo att hoppa, och tyvärr lyckas inte Nathalie att rädda henne. Samtidigt kallas Johan till Selångersån, mitt i Sundsvall. Där har en 20-årig kvinna hittats död. Hon är ihjälslagen och dumpad under en bro. Kvinnan har varit spårlöst försvunnen i fyra månader. Nu när Johan tar över utredningen inser han att kollegan som tidigare lett utredningen gjort ett mycket dåligt jobb. Snart kommer det också att visa sig att det finns ett samband mellan kvinnan på sjukhuset och den mördade kvinnan i ån. Johan och Nathalie gräver tillsammans vidare och kommer att hamna mitt i en snårig utredning som leder dem mot något mycket omtumlande. 

Det går absolut att läsa "Den omänsklige" utan att ha följt serien från början. Detta främst eftersom serien tar ett litet omtag den här gången och börjar en ny fas. Men jag rekommenderar så klart att man läser de tidigare delarna också. Ni hittar dem här på bloggen om ni söker på författarens namn i sökrutan ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar