Sök i den här bloggen

Translate

söndag 31 oktober 2021

"Fädernas missgärningar" av Åsa Larsson

Då har jag äntligen tagit mig igenom den sista delen i Åsa Larssons serie om Rebecka Martinsson - "Fädernas missgärningar". Det är med lite kluvna känslor jag skriver den meningen för jag har verkligen gillat böckerna, karaktärerna och helheten, MEN här i den sista boken blev det lite för utdraget och lite för mycket boxning. För mig i alla fall. Tyvärr så blir det på det hela taget en ganska tempofattig historia som accelererar för få gånger. För det finns delar som är mycket spännande och det är dem jag tar med mig när jag till slut ändå landar på betyget godkänt. Och så klart älskar jag även den här gången karaktärerna och det blir väl på något sätt ett fint farväl av dem till slut 🤍

Rättsläkare Lars Pohjanen är mycket sjuk då han får in två döda kroppar. En av dem har varit försvunnen i massor av år och har nu hittats i en alkoholiserad mans frys. Den andra kroppen är den alkoholiserade mannen. Vid första anblick ser han ut att ha dött av hårt leverne medan mannen i frysboxen verkar ha blivit skjuten. Den döende Pohjanen ber Rebecka Martinsson att utreda det preskriberade mordet. Hon sitter ju ändå bara med balansen och är uttråkad. Både Pohjanen och Rebecka har släktband till de döda männen. Rebecka ber den numera pensionerade Sven-Erik Stålnacke om hjälp och tillsammans kommer de den organiserade brottsligheten på spåren. Det visar sig också att den alkoholiserade mannen mördats och då få även Anna-Maria Mella och hennes team upp spåren på samma brottslingar. 

Föredrar ni att lyssna på böcker så finns "Fädernas missgärningar" också som ljudbok. Den är uppläst av författaren själv och den är 20 timmar och 35 minuter lång. Med den här boken är det alltså tack och adjö till Martinsson och de andra karaktärerna och det är nog dem jag kommer att sakna mest. Jag har verkligen gillat den här serien och ni kan läsa om fler av böckerna genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar