Sök i den här bloggen

Translate

söndag 17 oktober 2021

"Kritgubben" av C.J. Tudor (originaltitel: "The Chalk Man")

Den här boken blev jag tipsad om av en vän och jag blev direkt nyfiken på den. Så därför har jag nu lyssnat på "Kritgubben" av C.J. Tudor. Det är en annorlunda spänningsberättelse där man inte vet var man har någon av karaktärerna. Som det står på omslaget: Alla har hemligheter och så känner man verkligen när man tar sig igenom den här boken. Tempot är inte särskilt högt, men jag gillade den ändå och tycker absolut att den är läsvärd 🖤 Ljudboken är uppläst av Mattias Linderoth och den är 9 timmar och 29 minuter lång.

Allt  började 1986, på tivolit, dagen efter olyckan. Det var då den 12-årige Eddie träffade mr Halloran, som så småningom började kallas Kritgubben. Det var han som gav Eddie idén om kritfigurerna då han berättade vad han och hans vänner gjort som barn. Det var ett sätt att skicka hemliga meddelanden till vännerna. Eddie och hans vänner hade roligt ända till den dagen kritfigurerna ledde dem till en död kropp. Nu, 30år senare, när Eddie tror att det förflutna ligger långt bakom honom kommer det plötsligt ett kuvert med en krita och en kritfigur. Dessutom söker en gammal vän upp honom och berättar att han tror sig veta vem som dödade den flicka kritfigurerna ledde dem till för 30 år sedan. Kommer allt att börja om igen nu? 

Vill ni läsa eller lyssna på psykologisk spänning så är "Kritgubben" ett bra val av bok. Själv kan jag mycket väl tänka mig fler böcker av den här författaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar