Sök i den här bloggen

Translate

lördag 30 oktober 2021

"Mörkret vet" av Arnaldur Indriðason (originaltitel: "Myrkrith Veit")

Jag har inte läst alla böcker av Arnaldur Indriðason men de jag har läst har jag uppskattat mycket. När jag såg att det finns en relativt ny serie av honom så gav jag mig på första delen "Mörkret vet". I de här böckerna så är den pensionerad kriminalinspektören Konrad huvudkaraktären och det är en trevlig ny bekantskap. Själva intrigen är hyggligt spännande men det som känns igen från böckerna om Erlendur Sveinsson är den mystiska inramningen som Island ger. Det ändå något speciellt med miljön där som gör att spänningen kryper ännu närmre. Med andra ord - jag gillar detta 💙 Ljudboken är uppläst av Tomas Norström och den är 8 timmar och 23 minuter lång. 

En nedfrusen kropp hittas av en grupp tyska turister. Liket ligger i en djup spricka i Langjökulls glaciär på Island och det visar sig att de hittat den försvunne affärsmannen Sigurvin. Han har varit borta i trettio år. Den pensionerad kriminalinspektören Konrad kopplas in på fallet eftersom han var ansvarig för utredningen för trettio år sedan. Sigurvins kompanjon Hjaltalín misstänktes redan då för brott men nekade ihärdigt. Nu är han döende och fortsätter benhårt att neka till att haft något med Sigurvins död att göra. När en okänd kvinna söker upp Konrad med ny information från hennes avlidne bror öppnas utredningen på nytt. Med hjälp av sin efterträdare Marta och rättsläkaren Svanhildur söker Konrad sanningen bakom mannen i isen.

Känner ni för en vintrig mystiskt spännande deckare så är "Mörkret vet" ett bra val 🤍 Andra boken i den här serien kom på svenska i somras och den finns absolut på min lista över böcker jag vill läsa. Gissningsvis dröjer det inte alltför länge innan den dyker upp här på bloggen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar