Sök i den här bloggen

Translate

fredag 7 januari 2022

"Isbrytare" av Kristina Ohlsson

Äntligen har jag läst "Isbrytare" och den är precis så bra som jag hade hoppats att den skulle vara 💙 Det är den andra delen i Kristina Ohlssons Strindbergserie och ni kan läsa om den första delen genom att klicka på titeln här: "Stormvakt". Jag gillar alla böcker av den här författaren som jag läst och söker ni på hennes namn i sökrutan ovan så kan ni läsa om fler av dem. Just böckerna om August Strindberg tycker jag är både spännande och mysiga, men också allvarliga och intressanta. En mycket bra kombination när det gäller deckare. 

Det är vinter på Hovenäset och August är lycklig. Hans butik, Strindbergs Second hand, går strålande, han trivs med tillvaron och han är dessutom nyförälskad i kriminalinspektör Maria Martinsson. Men en januarinatt brinner två sjöbodar. Den ena är Augusts och den andra ägs av en äldre man, Axel Ehnbom. När man ska underrätta Axel om det hela går han inte att nå och ingen öppnar hemma hos honom. Hovenästes självutnämnde ordningsman Gunnar Wide blir alltmer oroad över Axel och menar att något måste ha hänt. Så småningom kommer det visa sig att han har rätt, men är Gunnars oro på riktigt eller har han med händelserna att göra. Maria och hennes kollega Ray-Ray försöker nu ta reda på vem som startade branden men också vem som mördade Axel. Gamla gruvliga hemligheter som inte bör se dagens ljus riskerar nu att komma fram och flera av Hovenäsets invånare har anledning att oroa sig.

Som ni förstår så rekommenderar jag varmt "Isbrytare" 🔥 men ni måste börja med första delen i serien om ni inte redan läst den. Föredrar ni att lyssna på böcker så finns "Isbrytare" också som ljudbok. Den är uppläst av Martin Wallström och den är 15 timmar och 26 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar