Sök i den här bloggen

Translate

måndag 10 januari 2022

"Sly" av Sara Strömberg

Vilken start det blivit på 2022 när det gäller deckare för min del! Nu har jag lyssnat på ännu en pärla 🤍 "Sly" av Sara Strömberg vann Svenska deckarakademins pris för bästa debut 2021 och det är verkligen välförtjänt. Jag gillar den här boken så mycket att jag nästan inte vet vad jag ska skriva om den. Det är inget speciellt högt tempo men det är en nerv som gör att man hela tiden vill vidare i storyn. Samtidigt är det en lite kuslig miljö med skumma karaktärer som gör det hela så där nervkittlande. Jag tycker helt enkelt att ni ska läsa eller lyssna på den här boken så förstår ni vad jag menar. Ljudboken är uppläst av Katarina Ewerlöf och den är 11 timmar och 12 minuter lång.

Hösten river i Åre och lokalbefolkningen har börjat planera för jakten och mörkret. Ovanpå en igenbommad tågstation bor den avdankade lokalredaktören Vera Bergström. För att försörja sig arbetar hon numera motvilligt som lärarassistent på en skola. Men när en kvinna hittas mördad i skogarna på Åreskutans baksida ringer hennes gamla chef och ber henne ta pulsen på bygdens invånare och skriva om det. Hon är tveksam men något lockar henne ändå så hon tar på sig uppdraget. Och när hon väl har börjat så kan hon inte sluta. Nu vill hon bara ta reda på vem den mördade kvinnan var och varför någon mördade henne. Snart börjar Vera känna sig bevakad och hennes efterforskningar kommer att leda till att hon själv svävar i fara... 

"Sly" är den första boken om Vera Bergström och med den här lovande starten kan man inte annat än redan nu börja längta efter fortsättningen 🖤 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar