Sök i den här bloggen

Translate

fredag 28 januari 2022

"En god man" av Karin Wahlberg

Nu har den tionde delen i Karin Wahlbergs serie om polisen Claes Claesson kommit och jag har också lyssnat på den. Det är inte den bästa boken i serien men stilen känns igen och även om jag inte tycker att det är en toppbok så får den ändå godkänt av mig, mycket beroende på att jag gillar karaktärerna så mycket. Det som för min del drar ner betyget i "En god man" är att jag inte riktigt fastande för intrigen och när tempot också är ganska lågt blir det lätt att man tappar intresset. Nu lyssnade jag ju ändå klart så boken är inte dålig - den har bara inte det där lilla extra. Ljudboken är uppläst av Magnus Roosmann och den är 16 timmar och 10 minuter lång. 

En omvittnat skicklig barnläkare, Paul Klintman, hittas mördad i sitt hem i Lunds utkanter. Det är hans mamma som ringt polisen eftersom hon är orolig då de inte pratats vid på ett par dagar. Dessutom skulle han ha rest till Falun för en konferens om vikten av kroppslig närhet mellan spädbarn och förälder, men dit kom han aldrig. Claesson och hans team vid polisen i Lund tar sig an fallet och de kan konstatera att Klintman varit starkt drivande i fall med barn som misstänkts ha skakats av sina föräldrar. I flera fall har det lett till att barnen blivit omhändertagna och placerade i familjehem. Kan motivet till mordet finnas där eller hade Klintman andra fiender?

Även om jag inte tycker att "En god man" är jättebra så kommer jag självklart att fortsätta följa den här serien om det kommer fler böcker 💜 Jag kan inte riktigt släppa karaktärerna känner jag och hittills har serien varit så bra att den förtjänar fler chanser. Läs om de andra böckerna i serien genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar