Sök i den här bloggen

Translate

onsdag 19 januari 2022

"Dalskuggan" av Viveca Sten

Jag brukar kasta mig över Viveca Stens böcker när det kommer en ny, men "Dalskuggan" kom mitt i mitt december/jul-tema så den har snällt fått vänta till nu. Men den som väntar på något gott... För ja, det är en bra bok och jag rekommenderar den såklart 🧡 "Dalskuggan" är den andra delen i serien Åremorden och ni kan läsa om första delen genom att klicka här. Tempot i den här boken kanske inte är det högsta, men det är ändå väldigt spännande och intressant. Jag gillar hur storyn knyts samman och betyget blir självklart väl godkänt. Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är strax över 10 timmar lång.

Det är sportlov i Åre när ett illa tilltygat lik hittas en bit utanför byn. Offret, en lokal hantverkare, har inga kända fiender och polisen famlar lite. Hanna Ahlander är kvar på sitt vikariat men hoppas på en fast tjänst. Hennes kollega Daniel Lindskog slits mellan familjen och arbetet. En frikyrklig sekt har ett starkt fäste i de isolerade byarna nära norska gränsen. Den unga Rebecka drömmer om att tjäna Gud som trofast pastorshustru, men hon blir mer och mer utsatt och isolerad och maken blir mer och mer lynnig. En lynnighet som övergår till fysiskt våld. Att vända sig till familj och vänner är inget alternativ eftersom de alla tillhör sekten. Men när maken blir arbetslös får hon till slut lämna hemmet för att jobba och tjäna pengar. Kan det bli hennes räddning?

"Dalskuggan" är ett alldeles perfekt val av bok nu när sportlovet närmar sig, men har ni inte redan läst första boken i serien så tycker jag att ni ska börja med den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar