Sök i den här bloggen

Translate

måndag 3 januari 2022

"Plundringstider" av Ewa Klingberg

Den här boken har legat till sig här hemma ett bra tag men jag ville inte läsa "Plundringstider" innan julledigheterna så den fick snällt vänta. Men nu har jag läst den och jag tycker att det är en rar och mysig pusseldeckare som också underhåller. "Plundringstider" är den andra delen i Ewa Klingbergs mysdeckarserie Värnamord och jag gillar den lika mycket som den första boken ("Midsommarblot") Läs om den genom att klicka på titeln. Jag gillar verkligen karaktärerna i den här serien och hur de löser de gamla cold cases som huvudkaraktären vill ta sig an. Mysigt, som sagt 💙

Journalisten Niklas Tell delar numera sin avlidne fars hus med sin dotter. Det har sina utmaningar men nu slipper han åtminstone känna stress inför att tömma huset och ägnar istället dagarna åt att nysta i fler av faderns kalla fall. Efter ett fridfullt julfirande i Australien tillsammans med Niklas syster Jill och hennes familj kommer han och dottern hem till ett upp- och nedvänt hus. Att någon har brutit sig in är uppenbart men inget värdefullt tycks vara stulet. Däremot hittar Niklas en papperslapp med gåtfullt och hotfullt innehåll. Innan de for iväg hade han börjat arbeta med det beryktade julgranskriget 1966. Ett mysterium som har gäckat generationer av Värnamobor och uppenbarligen finns det någon som inte vill att han rotar i det. Vintern 1966 eskalerade kampen mellan rivaliserande gäng och två ungdomar dog. Fallet löstes aldrig men inga hot i världen kan stoppa Niklas från att gräva vidare...

"Plundringstider" är ett bra val av bok om man vill ha lite spänning och en gnutta romatik. Jag längtar redan efter nästa bok i den här serien 🤍 Föredrar ni att lyssna på böcker så finns boken också som ljudbok. Den är uppläst av Mattias Linderoth och den är 7 timmar och 45 minuter lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar