Sök i den här bloggen

Translate

söndag 2 januari 2022

"Mörkt hav" av Matt Brolly (originaltitel: "The Crossing")

Det nya året börjar jag med att tipsa om en ny serie som jag måste medge börjar alldeles lysande. "Mörkt hav" av Matt Brolly är den första delen i serien om kommissarie Louise Blackwell och jag tycker att den här boken är riktigt bra och mycket spännande. Jag kan bocka av de flesta ingredienser som jag tycker att en bra deckare ska ha, t.ex. intressanta karaktärer, en fängslande intrig och högt tempo. Ljudboken är uppläst av Johanna Herman och den är 9 timmar och 30 minuter lång. 

Ett lik hittas på stranden i den lilla kuststaden Weston-super-Mare och det står snart klart att det rör sig om ett brutalt mord. Offret är en äldre dam som varit verksam som volontär i den lokala församlingen. Hon har tappats på allt blod och bär spår av djupa sticksår i händerna. Kommissarie Louise Blackwell, som nyligen återvänt till staden där hon växte upp, får ansvaret för utredningen. Hon kämpar samtidigt med att gå vidare efter sviterna från hennes förra fall som gjorde att hon förpassades till denna avkrok. När sedan en präst mördas på liknande sätt, den här gången i kyrkan, tvingas Louise inse att de har att göra med en mördare som är långt ifrån klar. Tillsammans med sin nya kollegor kämpar hon med att lösa fallet samtidigt som hon hotas av att folk från hennes gamla team ska komma och ta över. 

Med "Mörkt hav" blev det en bra start på mitt nya bokår 💙 Nu hoppas jag att det fortsätter så. Och med det önskar jag er en god fortsättning på det nya året! ✨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar