Sök i den här bloggen

Translate

fredag 21 januari 2022

"Vattenlandet" av Susanne Boll

Kanske har jag jinxat det lite när jag skrivit att jag är överväldigad av hur bra alla nya deckare är för nu har jag hittat undantaget. "Vattenlandet" är den fjärde delen i serien om Vera Lilja och jag gillade de två första böckerna men redan vid tredje delen tappade jag lite intresse (läs om de tidigare böckerna genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan). Man kallar "Vattenlandet" för en Vera Lilja-thriller, men i min värld ska en thriller ha högt tempo och vara spännande och det är inte den här boken. Samtalen mellan karaktärerna (speciellt kärleksparen) känns krystade och alldeles för sliskiga och uppenbarligen är alla så kära att det måste hångla eller ha sex precis hela tiden. Det drar verkligen ner både tempo och spänning och jag är förvånad över att jag lyssnade ut boken för den är inte bra. Ljudboken är uppläst av Maria Lyckow och den är 11 timmar och 24 minuter lång.

Kommunalrådet i Motala hittas mördad, fastsurrad vid en fontän i Motalaviken. Det finns inga spår efter förövaren. Men ett möjligt motiv skulle kunna vara att han varit väldigt drivande i bygget av det enorma vattenlandet som det finns planer för. Vera Lilja är sjukskriven från sitt arbete som psykolog och konsult på polisen, men när hennes vän, polisen Kenneth Karlsson, kopplas in i utredningen och får ta med sig sitt team till Motala dras hon ändå in i fallet. Orosmolnen hopas när ännu ett mordoffer hittas i en av Göta Kanals slussar. Återigen kommer Vera alldeles för nära gärningsmannen. Samtidigt planerar Vera och hennes vänner Veras syster Evas bröllop som bara är ett par veckor bort.

Jag misstänker att det är nu jag släpper Susanne Bolls serie om Vera Lilja. Jag tror inte jag klarar mer av de alldeles för tillgjorda dialogerna. Är det så att författaren lever i en värld där alla är så kära och talar så romantiskt till varandra hela tiden så är det bara att gratulera, men för mig känns det alldeles för overkligt. Är ni sugen på lite tanterotik så är detta rätt val av bok, men vill ni ha en thriller, som den marknadsförs som, så ska ni välja något annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar