Sök i den här bloggen

Translate

lördag 23 april 2022

"Den barmhärtige samariten" av Cilla och Rolf Börjlind

Återigen kan jag konstatera att det numera tar mig oändligt mycket längre tid att läsa en bok än att lyssna på den. Dels eftersom jag inte kan sitta och läsa alltför långa stunder längre, men mest eftersom en ljudbok kan jag ha med mig överallt: på vägen till kontoret, i motionsspåret, på gymmet osv. Jag blir mer och mer förtjust i ljudboksformatet helt enkelt. Nu har jag i alla fall läst ut "Den barmhärtige samariten" av Cilla och Rolf Börjlind. Detta är den sjunde delen i krimserien om Olivia Rönning och Tom Stilton. Jag tycker att böckerna har varierat lite i standard, men här i "Den barmhärtige samariten" höjs klassen och spänningsnivån lite igen. Det blir därför väl godkänt för den här boken 🧡 En hel del kretsar kring pandemin och det sätter lite extra krydda på spänningen. 

Olivia Rönning har försvunnit och det är Lisa Hedqvist, hennes kollega vid Nationella operativa avdelningen, som förstår att hon måste ha förts bort mot sin vilja. Men vem som har tagit henne och varför vet hon inte. Hon får dock snart upp ett spår. Tom Stilton hör vad som hänt bestämmer han sig för att lämna sin självvalda coronakarantän ute i skärgården. Tillsammans följer Lisa och Tom spåren till en enslig stuga. Men när de kommer dit står den redan i full brand och senare hittas en förkolnad kvinnokropp i husresterna. Som tur är visar det sig att det inte är Olivia som är död utan hennes kidnappare, men det blir starten på en utredning de aldrig kunnat förutse. Mette Olsäter, deras pensionerade chef, har utsetts till samordnare för säkerheten runt leveranserna av covidvaccin. Det finns uppenbarligen någon som är beredd att göra vad som helst för att sabotera transporterna. Och så slår sjukdomen till mot någon i deras grupp och helt plötsligt är insatserna högre än någonsin tidigare. 

"Den barmhärtige samariten" finns såklart också som ljudbok. Den är uppläst av Katarina Ewerlöf och den är 10 timmar och 50 minuter lång. Jag ser också att den finns som storpocket och det glädjer mig för jag tycker att det är ett underskattat bokformat, så där lagom stor för att texten ska vara läsbar och inte alltför tung att hålla i längre stunder. Nu tycker jag att ni ska njuta av den här boken 💛 och börja gärna med de tidigare delarna i serien om ni inte redan läst dem. Ni hittar dem här på bloggen ifall ni söker på författarnas namn i sökrutan ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar