Sök i den här bloggen

Translate

lördag 16 april 2022

"Städerskan" av Nita Prose (originaltitel: "The Maid")

Det här var verkligen en annorlunda och på det sättet spännande bok 💚 Jag har aldrig läst något liknande och samtidigt som jag tyckte att det blev segt och t.o.m. lite svårt emellanåt så var det något som gjorde att jag inte kunde släppa boken. "Städerskan" av Nita Prose är vad jag skulle kalla en läsupplevelse 💛 Intrigen, huvudkaraktären och sättet att berätta på sticker allt ut på sitt sätt och ja jag landar på ett bra betyg för jag blev lite överraskad på slutet också och det uppskattar jag alltid 🧹 Ljudboken är uppläst av Liv Mjönes och den är 11 timmar och 30 minuter lång. 

Molly arbetar som städerska på det anrika Regency Hotell. Hon är exceptionell på sitt jobb, men har desto svårare i kontakten med andra människor. Mollys kära mormor har nyss gått bort, dessutom lyckades en så kallad pojkvän lura av Molly och mormor alla deras sparpengar. Så Molly mår inte speciellt bra och inte blir det bättre när Molly ska städa i affärsmannen Charles Blacks svit och hittar hon honom död i sängen. Helt plötsligt är Molly i händelsernas centrum. Polisen intresserar sig för henne men också en del andra som tror sig kunna ha nytta av henne. Molly vill verkligen hjälpa till, men vilka kan hon lita på?

"Städerskan" är en sådan där bok som man kommer att komma ihåg länge. Jag förstår att den varit och är populär i USA, England och Kanada och jag rekommenderar er att ge den en chans för när den är slut så är den värd all tid man ägnade den 🌼

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar