Sök i den här bloggen

Translate

måndag 11 april 2022

"Natriumklorid" av Jussi Adler-Olsen (originaltitel: "Natrium Chlorid")

Så har äntligen jag också fått lyssna på "Natriumklorid" 🤍 Jag tycker att det är lite dåligt att Nextory inte kan få ut böckerna på rätt dag och den här gången ledde det till en hel del missnöje som också ledde till att just den här uppenbart efterlängtade boken fick dåligt betyg på tjänsten. Kommentarerna togs bort efter ett tag men det är trist att det blir så. SPECIELLT då boken är jättebra, som i det här fallet. "Natriumklorid" är den nionde delen i Jussi Adler-Olsens serie Avdelning Q och jag bara älskar den här serien. Det är underhållande, det är spännande och det är väldigt välskrivet - kort och gott är det så bra det bara kan bli. Ljudboken är uppläst av Stefan Sauk och den är 15 timmar och 4 minuter lång.

När en kvinna begår självmord på sin 60-årsdag kommer ett olöst fall från 1988 upp i ljuset. Under tre årtionden har en lång rad människor fallit offer för en våldsam mördare med en sällsynt förmåga att dölja sina brott. Carl, Rose, Assad och Gordon på Avdelning Q får ta sig an detta komplexa och svårlösta fall. Inget underlättas heller av att Danmark också stänger ner hela samhället pga pandemin. Teamet kämpar på i motvind och mördaren verkar inte sakta ner utan fortsätter med sina planer. Som om inte detta vore nog kommer också det förflutna ifatt Carl och plötsligt är han själv under utredning. Nu måste han hålla sig undan tillräckligt länge för att fånga mördaren innan han kan bemöta anklagelserna mot honom själv... 

Jag har läst de tidigare böckerna i den här serien och det var en annorlunda upplevelse att lyssna på den här boken. Inte en dålig upplevelse men jag har nog gett karaktärerna mina egna röster och agerande i mitt huvud så det blev lite konstigt till att börja med, men när jag kom in ordentligt i boken tänkte jag inte mer på det. Nu längtar jag redan efter fortsättningen för de här böckerna är som sagt riktigt riktigt bra 🖤

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar