Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 7 april 2022

"Sveket" av Linwood Barclay (originaltitel: "Broken Promise")

Första delen i Promise Falls-trilogin av Linwood Barclay heter "Sveket" och den har jag lyssnat på nu. Om man bortser från uppläsaren så tycker jag att den här boken är riktigt bra. Ja jag vet att det inte är snällt att skriva så, men rösten och inläsningen av en bok är väldigt viktigt för att fånga läsaren/lyssnaren. T.ex. om det står lade behöver man inte uttala alla bokstäver utan la räcker gott. I en sådan här lång bok blev det väldigt irriterande. Men handlingen är som sagt spännande och det gjorde att jag orkade lyssna klart och betyget landar på godkänt. Ljudboken är uppläst av Fredrik Beckmann och den är 12 timmar och 54 minuter lång.

David Harwood är journalist och lever med sin nioårige son i Boston. Hans fru dog för ett par år sedan och när David förlorar jobbet ser han ingen annan utväg än att återvända till sitt föräldrahem i Promise Falls. Han har hittat ett nytt jobb där men redan första dagen får han veta att tidningen läggs ner. Nu är han alltså arbetslös igen och han och sonen bor med hans föräldrar. En dag åker han hem till sin kusin Marla och blir förvånad över att hon har ett litet barn hos sig. Ett barn som Marla säger att en ängel lämnat hos henne. När David samma dag får höra att en ung kvinna hittats mördad i sitt hem och att hennes lilla barn saknas får han onda aningar. Samtidigt börjar andra underliga saker hända på orten. Marlas mamma ber David att försöka ta reda på hur barnet hamnade hos Marla och samtidigt rädda henne från mord- och kidnappningsmisstankarna. 

Hur mycket jag än tycker att det här var en spännande bok vet jag inte om jag kommer orka lyssna på fortsättningen. Jag började på andra delen men den kändes inte lika fängslande och med tanke på att jag har svårt för uppläsaren så avbröt jag. Vi får se om jag tar mig an den i framtiden eller om jag nöjer mig här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar