Sök i den här bloggen

Translate

fredag 22 april 2022

"Nu dör vi" av Stina Flodén

Den här boken blev jag lite nyfiken på då den dök upp i mitt Instagramflöde. Jag tyckte att den lät intressant och spännande, men tyvärr så levde den inte riktigt upp till mina förväntningar. Det blev lite rörigt, lite för långt och lite för mycket av allt. Själva intrigen är det inget fel på och "Nu dör vi" kunde varit riktigt nervkittlande om jag inte hela tiden hade tappat bort mig i vem som var vem och hur relationerna mellan alla egentligen var. Nu kan det här bero på mig och att jag inte var tillräckligt uppmärksam, men å andra sidan vet jag av erfarenhet att man är uppmärksam om boken är tillräckligt bra... så ja, ni får läsa eller lyssna och döma själva. Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 6 timmar och 32 minuter lång. 

Lugnet i villaidyllen förbyts i panik när Camillas man Mikael skjuts till döds i hemmet samtidigt som Camilla och barnen gömmer sig i badrummet. Mikaels död är obegriplig och familjen hamnar i chock. Mikael var enligt Camilla den som höll ihop familjen och plötsligt vet hon inte vad hon ska göra och hur hon ska närma sig sina barn. Polisutredningen kommer ingenstans och det gör Camilla frustrerad. Hon börjar själv fråga runt i ett försök att förstå varför hennes man mördades och vem som gjorde det. Men när en stor sten kastas genom fönstret blir hon rädd att någon även är ute efter henne och barnen. Trots det inser hon att hon måste ta reda på sanningen. Speciellt eftersom hon börjat inse att hon inte har en aning om vem hennes man egentligen var...

"Nu dör vi" är Stina Flodéns debut och den första delen i en planerad serie, och även om den här boken inte hamnade på någon topplista hos mig så kan jag mycket väl tänka mig att ge nästa bok en chans. För som jag skrev ovan så hade intrigen här potential och då kan det ju nästan bara bli bättre till nästa bok...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar