Sök i den här bloggen

Translate

lördag 18 juni 2022

"Avgrunden" av Yrsa Sigurðardóttir (originaltitel: "Gatið")

🦋 Jag har varit extremt trött den senaste veckan och har inte haft någon energi över till att blogga. Men jag har lyssnat på böcker och nu ska jag försöka schemalägga några boktips här. Jag har också en veckas semester nu så jag hoppas kunna vila ut och hinna med att läsa/lyssna på många bra och spännande böcker som jag kan tipsa om senare 🦋

Idag vill jag tipsa om Yrsa Sigurðardóttirs senaste bok (på svenska) som är den fjärde fristående delen i serien om Freyja och Huldar. Den heter "Avgrunden" och den är riktigt spännande. Jag gillar den här författaren och den här serien (ni kan läsa om fler böcker av henne genom att söka på hennes namn i sökrutan ovan). Inramningen med Islands mystik och intrigen i boken tillsammans med de fängslande karaktärerna gör att den här boken tillhör de bästa av böckerna jag läst i år 🖤 Ljudboken är uppläst av Gunilla Leining och den är 9 timmar och 32 minuter lång.

En ung, rik investerare hittas hängande i en snara på den gamla avrättningsplatsen Gálgahraun utanför Reykjavik. När kroppen tas ner blir det uppenbart att det inte rör sig om ett självmord. På mannens bröstkorg sitter en bit av en papperslapp med ett bleknat meddelande. Meddelandet har satts fast med en spik. Polisen Huldar blir en del av utredningen och när han ska undersöka den döde mannens lägenhet träffar han till sin förvåning barnpsykologen Freyja där. Hon är där eftersom någon anmält att det finns ett barn i en lägenhet och de har hittat en fyraårig pojke i den döde mannens bostad. Pojken kan inte förklara varför han befinner sig där. Det enda han kan berätta om sig själv är sitt förnamn, men han kan inte säga något om vilka hans föräldrar är. Ett sätt att få honom att minnas är att han får rita och hans teckningar visar något högst oroväckande. Medan Huldar letar efter mördaren måste Freyja gå till botten med pojkens bakgrund och hitta hans föräldrar. För de kan inte vara säkra på att mördaren inte har fler offer på sin lista...

Vill ni ha lite ryslig spänningen i hängmattan i sommar så är det här ett perfekt val, tillsammans med de andra böckerna i serien 🍹⛱

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar