Sök i den här bloggen

Translate

söndag 19 juni 2022

"Mittlandet" av Johanna Mo

Den tredje delen i Johanna Mos serie Ölandsbrotten heter "Mittlandet" och den har jag lyssnat på nu. Jag tycker att det är en välskriven och spännande deckare och jag gillar den skarpt 🧡 I det här fallet skulle jag absolut rekommendera att man börjar från början med serien (om man inte redan gjort det) för det finns ett gammalt personligt fall som plågar huvudkaraktären Hanna genom alla böckerna. Det är en stor drivande faktor i storyn och man vill ha varit med från början där. Ljudboken är uppläst av Marie Richardson och den är 10 timmar och 29 minuter lång. 

I juni 1999 tar Mikael studenten och han ser fram emot att resa iväg till Tyskland när firandet är över. Men efter sista kvällen med studentgänget försvinner han spårlöst. 20 år senare hittas hans skelett i Mittlandsskogen på Öland. När utredningen kommer igång är det är uppenbart att han blivit mördad. Mikaels efterlevande måste få ett avslut och Hanna Duncker och hennes kollegor vid Kalmarpolisen kallas in för att ta reda på vad som egentligen hände. Hanna själv hamnar i en mardröm då någon sätter eld på hennes hus när hon är hemma. Hon klarar sig men huset gör inte det. Hon är upp över öronen förälskad i Isak och han frågar om hon vill bo hos honom, vilket hon nappar på. Men relationen och hennes känslor för honom plågas av kampen med det förflutna. Vad hände egentligen när hennes pappa dömdes för mord? Någon tar till allt grövre medel för att sanningen inte ska avslöjas och Hannas liv står på spel. 

Även om den här boken utspelar sig mitt i vintern så tycker jag att den passar fint som sommarläsning. Man får den önskade sommarkänslan genom tillbakablickarna på studenten 1999. Så jag avslutar detta inlägg med en varm rekommendation av alla tre delarna i den här serien 💚

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar