Sök i den här bloggen

Translate

lördag 25 juni 2022

"Midsommarvals" av Viveca Lärn

När jag satt och letade efter midsommarböcker så hittade jag den här mysiga boken av Viveca Lärn 💙 För massor av år sedan läste jag "En fröjdefull jul" av samma författare. Den gången var jag ute efter böcker med jultema och även om den inte var vad jag förväntade mig så gillade jag den. Det var den tredje delen i böckerna om Saltön. Nu har jag lyssnat på den första delen, "Midsommarvals", och jag gillar den också. Den handlar om allt och inget. Här får man lära känna invånarna i Saltön och alla deras intriger och vardagsproblem. Det är inte min favoritgenren men boken är så mysig och underbar på sitt sätt att jag helt enkelt inte kunde sluta lyssna 🤍 Ljudboken är uppläst av författaren själv och den är 8 timmar och 53 minuter lång.

Under en solig och saltstänkt försommarvecka hinner tillvaron för såväl badgäster som ortsbor i det lilla västkustsamhället Saltön förändras på de mest oförutsedda sätt. Här möter vi t.ex.den unga änkan Sara som bytt miljö för att glömma, men som inte får vara ifred för uppvaktande kavaljerer. Dessutom lär vi känna direktör Månsson som färgar håret var femte vecka och har en flickhustru, Kristina, som bockar av varje avklarad dag av äktenskapet. Utöver det har vi tjocka Emily som en dag lämnar hem och man, gömmer bilen i ett hallonsnår och inleder en passionerad kärlekshistoria med den cykelsemestrande adjunkten Ragnar. Alla ser fram emot midsommar, men ingen av dem kommer få den midsommar som de förväntar sig. Den här midsommarhelgen kommer i stället att bjuda på flera överraskningar. 

Det är inte jättelätt att sammanfatta boken och utöver de karaktärer som nämns ovan så får ni möta många fler som kryddar till storyn med det lilla extra. Jag har nu bestämt mig för att läsa alla böckerna i den här serien så det kommer att dyka upp mer om Saltön här på bloggen framöver. Letar ni efter något mysigt att slappa med så här på midsommardagen så tycker jag att ni ska välja "Midsommarvals"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar