Sök i den här bloggen

Translate

torsdag 23 juni 2022

"Isola" av Katrine Engberg (originaltitel: "Isola")

Njae... nu blev jag allt lite besviken. Eftersom böckerna av Katrine Engberg bara vuxit och blivit bättre för varje del så var förväntningarna på den här fjärde delen i Köpenhamnsserien höga. Tyvärr så fick jag ingen känsla alls när jag lyssnade på "Isola" och det är nog ett av de sämsta betygen en bok kan få. Något borde man känna, men här blev det för min del mest en transportsträcka till slutet så att jag fick veta hur allt hängde ihop. Karaktärerna har fortfarande en viss charm men även dem har jag tröttnat lite på. Slutet var det bästa med den här boken, dels för att den tog slut men också för att den bjöd på en liten överraskning och det höjde läsupplevelsen en del. Ljudboken är uppläst av Katarina Ewerlöf och den är 9 timmar och 49 minuter lång. 

Ett lik hittas i en park i Köpenhamn. Anette Werner blir ensam ansvarig för utredningen. Jeppe Kørner har tagit tjänstledigt och arbetar som skogshuggare på Bornholm. Detta för att läka efter en tuff separation. Esther de Laurenti, pensionerad akademiker, är också på Bornholm. Hon ska skriva en biografi över antropologen Margrethe Dybris. Anettes utredning för henne så småningom till Bornholm där hon ber Jeppe om hjälp. Motvilligt går han med på att luska lite och ställa frågor till en del personer. I Dybris hus hittar Esther brev och anteckningar som ger en överraskande bild av en händelse som kastar nytt ljus över brottet som Anette och Jeppe försöker lösa.

Jag tror inte jag helt ger upp den här serien nu utan den ska få en chans till. Men blir även nästa bok en besvikelse så finns det ju så mycket annat spännande att sätta tänderna i. Ni kan läsa om de tidigare böckerna i serien genom att söka på författarens namn i sökrutan ovan. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar